onsdag den 10. april 2013

Guldbryllups kage

I påsken havde min mormor og morfar guldbryllup - 50 år, det er noget af en sag efterhånden. Men med 50 smukke røde roser og en helt vidunderlig dag, blev de fejret med mannér. - I slipper selvfølgelig ikke for et billed:)

I anledningen, skulle der være kage på bordet efter middagen, og den fik jeg æren af at lave. Jeg har vidst det i et år, så har også brugt et år på at få det hele som jeg gerne ville. Så kærlighed er der lagt i den, i STOR stil!

Det er bygget op i 3 lags stativ, som min far har lavet. Lagkagen er bygget op af hvide lagkage bunde, efter min bedstemors opskrift. Fyldet var jordbær mousse og chokolade mousse - som spiller super godt sammen! smurt op med almindelig fløde.
Overtrækningen er med marcipan, udfra Mette Blomsterbergs opskrift.
- Jeg indrømmer det, jeg er ikke fan af marcipan! Det simpelthen for besværligt at arbejde med, trods man følger opskrifter og det hele.. Så det kostede blod, sved og frustration at lave den kage - det tog det hele generelt, for intet vil selvfølgelig spille den dag det skal! Marcipnanen bristede selvfølgelig nogle steder, og jeg prøvede at dække det værste, det gjorde at den ikke kunne holde roserne, og de måtte hejses tilbage på plads med en tandstik - men hey, det gik.
På opsatsen er hvad der ca svare til 4 lagkager, vi blev enige om at der nok var til omkring 40 pers. Men vil sige at alle 90 mennesker var oppe og så et stykke af den og alligevel var der en ordentlig styk tilbage.
- Jeg havde suppleret kagen med Mette Blomsterbergs Valnødelagkage, for at være sikker på der var nok. Den opskrift kan findes på et af mine blog indlæg om den.

Så det vidst tid til billeder i massevis. Den er pyntet med Callaer, roser og heste sko, som er spayet guld. Dubberne i bunden er tørret IR, jeg lavede dagen forinden.

 


 













Ingen kommentarer:

Send en kommentar